Wedstrijdverslag | 24 mei 2022

Betere tweede helft en klasseflits Peffer leveren terecht gelijkspel op: de finale blijft in zicht

Topspitsen zijn vaak rare vogels. Nukkig, tikje egoïstisch, bij momenten onzichtbaar zelfs. Net op die moment zijn ze het gevaarlijkst, als de verdedigers ingeslapen zijn. Dan slaan ze dodelijk toe, vanuit elke mogelijke hoek. Nee, Jordy Peffer zat niet lekker in de wedstrijd. Ja, wat was dit weer een prinsheerlijk doelpunt, enkel weggelegd voor toppers. Tekst en uitleg verderop in het verslag.

Ongelukkige penalty gooit roet in de Lierse plannen

Lyra-Lierse begon eerder afwachtend aan de wedstrijd. Misschien had het energieverbruik van de wedstrijd in de hitte woensdag er iets mee te maken? Veel gebeurde er niet in de eerste 10 minuten. Tot Schaessens uitpakte met de specialiteit van het huis, namelijk een perfect getrapte hoekschop. Een thuisspeler kon de kopbal van Vets nog voor de lijn wegkoppen. De thuisploeg kwam hierna meer in de wedstrijd. Migliore krulde de bal lekker naar de verste hoek, maar gelukkig schampte het schot nog een Liers been.

Lyra-Lierse kwam niet tot zijn normale combinatiespel, maar er leek niets aan de hand, want Tubize kon nauwelijks gevaar creëren. All quiet on the Wallonian front. Tot de 21ste minuut, toen een bal in de 16 meter ongelukkig opstuitte tegen de arm van Vets. Vets maakte geen beweging en de arm leek naast het lichaam te zijn, maar Scheidsrechter Letellier was onverbiddelijk en wees naar de stip. Mats koos de goede hoek, maar topschutter El Omari (net als Peffer met het rugnummer 77) kon toch de score openen. Tweemaal is scheepsrecht, wanneer voor Lyra-Lierse een goedkope penalty in de eindronde?

Vrije schoppen leveren niets op

De Lierenaars hadden het niet onder de markt tegen de fysiek sterke Waals-Brabanders, die in de eerste helft bij het merendeel van de duels aan het langste eind trokken. Toch was er twee keer Liers gevaar bij een vrije schop. De eerste trapte Schaessens binnen het bereik van De Bie. Bij de tweede ging de lage trap van Weuts maar net langs de verkeerde kant van de paal. Bij een botsing met een thuisspeler diende Balbi net voor rusten het veld te verlaten. Enter Jiri Struyf, the flying Pallieter.

Pallieters worden gevaarlijker

Mede door zijn inbreng kreeg Lyra-Lierse nu meer aanvallende impulsen in de tweede helft, met een ander wedstrijdbeeld tot gevolg. De Lierse boys wonnen nu ook meer duels.

Van den Buijs verstuurde een lange bal, Struyf nam mooi mee en ging zijn lijn af. Zijn voorzet kwam net niet bij de juiste mensen terecht. Iets na het uur rukte Vets op, zijn schot ging over. Lyra-Lierse bleef komen. De Wilde stoomde door op links en legde vanop de zijlijn achteruit naar Kil. Zijn schot kon in extremis worden geblokt door een toegesnelde verdediger.

Peffer haalt de trekker over

Nauwelijks een minuut later kwamen onze mannen weer opzetten, nu op rechts. Lambrechts stuurde de bal voor doel, zijn voorzet week af in hoekschop. Schaessens – die als rustbrenger een knappe tweede helft speelde – bracht de bal listig naar Peffer, de andere nummer 77, die ter hoogte van de eerste paal naar de rand van de kleine rechthoek geslopen was. Daar haalde hij de trekker over en zijn schot ging prinsheerlijk overhoeks bennen. Een 18-karaats Jordy Peffer doelpunt!

In het resterende kwartier drong de thuisploeg nog aan. Onze mannen waren alert en konden alle brandjes blussen. Zo speelde Lyra-Lierse de match op mature wijze uit. Noteer ook dat Tubize op 90 minuten geen enkele uitgespeelde doelkans wist te creëren.

Deze uitslag opent zeker perspectieven op de finale. Maar dan zullen onze jongens nog eens hun talent en wilskracht moeten aanspreken. De fans zullen dan, net als vandaag, dat laatste zetje wel geven. Supporters van onze Koninklijke Lyra-Lierse, we rekenen donderdag op jullie om mee die finaleplaats te pakken!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Balbi (43′ Struyf), Lambreghts, Weuts, Van den Buijs, Vets, Schaessens, De Wilde, Kil, Adesanya, Peffer (82′ Van Goylen)

RU. Tubize-Braine: De Bie, Patris, Michel, Lkoutbi (83′ Van Onsem), Migliore (89′ Butera), Taroli, Garlito y Romo (89′ Mukendi), Aarab (76′ Debole), Javorina, Deliboyraz, El Omari

Doelpunten: 21′ El Omari (pen.) 1-0, 75′ Peffer 1-1

Gele kaarten: 19′ Michel, 36′ Aarab