Wedstrijdverslag | 14 augustus 2023

Ach, ach, Achel stoot Lyra-Lierse uit de beker na strafschoppen

Welkom terug, beste medesupporters van onze mooie club,

Om het eerste wedstrijdverslag van het seizoen positief te beginnen, wil ik een dikke pluim steken op de hoed van de supporters die bij de strafschoppenreeks achter het doel stonden. Meteen na de beslissende strafschoppen renden de spelersgroep en zowaar ook de technische staf van de bezoekers naar hen, om vanop een paar meter met gebalde vuisten, opgestoken middenvingers en bovenarmse f.ck you gebaren allerlei kreten en verwensingen te roepen. Achel toonde zich klein in de overwinning. Onze fans bleven evenwel kalm en lieten deze kinderachtige provocaties onbeantwoord. Gelijk hadden ze, er moet iemand de slimste zijn.

De bal wil er niet in

Tijdens de wedstrijd liet Achel zich wel van zijn beste kant zien, als een strijdlustige, zeer moeilijk te bespelen ploeg met best wat offensieve kwaliteit in de rangen. Niet dat het reeksverschil niet merkbaar was. Lyra-Lierse had doorlopend balbezit in de eerste helft en dwong vooral in het eerste kwartier een viertal rijpe doelkansen af. Bij de eerste trok Peffer vanop de achterlijn de bal naar Nys, die naast trapte. Adesanya zette zich door en besloot voorlangs. Peffer vond de paal in zijn weg, maar bevond zich in buitenspel. Schils lanceerde Adesanya, die overhaast in de armen van Wouters besloot, waar er andere opties waren. Weuts stuurde met een lange crossbal weer de bedrijvige Adesanya diep, maar nu mikte hij over. Dit alles in de eerste tien minuten! ‘Hier had er eentje van binnen gemogen’, hoorde je de supporters zeggen.

Lyra-Lierse nam na het openingskwartier nauwelijks gas terug. Peffer hield twee tegenstrevers aan de praat en knalde over. Daarna liet Reijniers een staaltje van zijn veelzijdige arsenaal zien, met een nummertje langs de achterlijn. Nys loodste Adesanya door de verdediging met een vernuftig passje, nu knalde Jason in het zijnet. Op het halfuur dan toch het eerste gevaar van de bezoekers, met Engelen die net buiten de grote rechthoek enkele meters over schoot.

Deksel op de neus

De thuisploeg nam meteen weer over. Na een hoekschop van Schils leek de kopbal van Somers binnen te gaan, maar een verdediger kon nog voor de lijn wegkoppen. Het laatste kwartier voor rusten zakte het tempo en kwamen de bezoekers beter in de wedstrijd. Een sinistere voetbalwet zegt dat de ploeg die de kansen mist, het deksel op de neus krijgt. En zo geschiedde. Rosario, de gevaarlijkste Limburger, ontdeed zich van enkele Lierenaars en knalde laag en hard voorbij Sterkens. Meteen ook de enige poging van Achel binnen de palen tijdens de ganse wedstrijd. De voetbalgoden kunnen wreed zijn.

In de resterende minuten voor de pauze kregen onze Pallieters nog twee kansen op de gelijkmaker. Na het betere tikwerk kwam Adesanya in scoringspositie, maar zijn schot miste kracht. Even later dook ook Nys op voor Wouters, maar die redde knap met de voet. Deze Wouters zou nog een grote rol spelen bij de strafschoppen.

Erop en dan erover, maar vlag gaat onterecht de hoogte in

Minder doelkansen in de tweede helft. Maar de eerste was wel meteen raak. Wouters moest het harde schot van Peffer lossen, Adesanya schoot in de herneming de terechte gelijkmaker binnen. Onze jongens creëerden nog een paar goede mogelijkheden. De kopbal van Teunen na een hoekschop werd van de lijn gehaald, in de daaropvolgende fase trof ook Reijniers met een pegel vanop 25 meter de onderkant van de lat, de daaropvolgende intikker van Somers werd onterecht (later ook duidelijk te zien op de wedstrijdbeelden) afgekeurd vanwege buitenspel. Maar wat een klasseflits alweer van Reijniers. Balaanname, rust en overzicht, een goede pass en een dito schot, deze jongen heeft het allemaal.

Na een hoekschop van Peffer kopte Weuts aan de tweede paal naast. Reijniers bediende Peffer, maar de hoek was scherp en onze topschutter besloot op Wouters. Somers stuurde Peffer het straatje in, maar Jordy kon net niet aan de bal. Het tweede doelpunt wou er maar niet in. Het waren zelfs de bezoekers die net voor affluiten de wedstrijd dood hadden kunnen maken, maar Rosario besloot een uitstekende voorzet met het hoofd naast en een minuut later draaide de poging van de vaardige Dors maar een meter naast de kruising.

Enter penalty’s, met de nodige suspens en dramatiek. Kort samengevat: Mats haalde twee niet eens slecht getrapte penalty’s uit zijn doel, maar ook Wouters lustte er wel pap van en stopte zowaar de strafschoppen van Schils, Nys en Volant.

Conclusie: er zit muziek in deze groep en de inzet was er, maar de offensieve scherpte liet te wensen over. Nog enkele weken om daaraan te werken voor de competitie begint, met een thuiswedstrijd tegen titelkandidaat Houtvenne. Tot dan!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts (C), Volant, Somers, Muyldermans, Teunen (80′ Van Achteren), Schils, Reijniers, Nys, Peffer, Adesanya (74′ Kwateng)

K. Achel VV: Wouters, Janssens, Gevers, Pinxten, Vanhelden (61′ Vandebroek), Theuwis (80′ Vossen), Dors, Paulino, Engelen (61′ Peeters), Deckers, Agten

Doelpunten: 41′ Rosario 0-1, 50′ Adesanya 1-1

Strafschoppen: Dors ✔️, Peffer ✔️, Vandebroek ❌, Schils ❌, Rosario ❌, Weuts ✔️, Peeters ✔️, Nys ❌, Wouters ✔️, Volant ❌