Lyra-Lierse start nieuwe Business Club
Op woensdag 28 augustus viert onze club de geboorte van de Lyra-Lierse Business Club op het stadhuis van Lier. Hiermee wordt het officiële startschot gegeven om ondernemend Lier en de regio samen te brengen in de gezellige & gemoedelijke sfeer van Lyra-Lierse. De Business Club telt bij de opstart al zo'n 75 leden en biedt de sponsors van onze club veel meer dan het klassieke sponsorpakket. Daarnaast zal de Lyra-Lierse Business Club ook inzetten op onze community-werking. Iets terugdoen voor de Stad Lier en haar inwoners blijft immers één van de doelen van K. Lyra-Lierse.
Werner Mens en Raf Bormans, resp. Commercieel en Algemeen Verantwoordelijke, trekken de Business Club, samen met een tiental enthousiaste ondernemers. Allemaal vrijwilligerswerk, maar heel belangrijk voor de toekomst van de club. Raf en Werner leggen uit.
Raf Bormans: “Het is een grote stap in de ontwikkeling van onze club. Vorig seizoen hebben we het zakelijke gedeelte heel rustig en voorzichtig aangepakt. Noodgedwongen. Want we hadden een nieuwe club en er moest heel veel tegelijk opgebouwd worden. Daarom vielen we grotendeels terug op de sponsorbasis die er al was bij Lyra. We waren heel blij dat we al onze sponsors konden houden. Maar ondertussen heeft iedereen kunnen zien dat Lyra-Lierse voor een nieuw élan zorgt. En nu hebben we ook meer tijd en mankracht om een versnelling hoger te schakelen.”
Werner Mens: “En die versnelling is dus een echte business club. We willen meedenken met onze leden, volgens de behoeften van vandaag. En daarbij is één vraag van belang. Hoe creëren we voldoende meerwaarde voor onze sponsors, zodat ze volgend jaar met plezier hun lidmaatschap verlengen? We willen hen, via onze club, interessante leads bezorgen, zowel langs aankoop- als verkoopzijde. We willen hen helpen om met één goeie deal hun sponsoring al terug te verdienen. Een échte win-win.”
Het draait dus om contacten?
Raf Bormans: “Goeie zakelijke contacten in een aangename voetbalsfeer, ja. Zakenmensen die ook vrienden zijn, gaan makkelijker voor elkaar de deuren open zetten, gaan elkaar makkelijker helpen, goeie leads geven.”
Werner Mens: “We gaan de leden vragen hoe zijzelf die Business Club zien. Willen zij de 15 thuiswedstrijden bijwonen? Af en toe eens meegaan op verplaatsing? Zien zij events buiten de wedstrijden? We pushen niks, we organiseren geen verplichte speeddates enzo. Lyra-Lierse is het bindmiddel. We hopen dat mensen graag zullen komen en plezier maken. En we hopen dat CEO’s van mooie bedrijven in die vriendschappelijke sfeer interessante contacten kunnen leggen die goed zijn voor het bedrijf dat ze vertegenwoordigen.”
Raf Bormans: “We werken ook aan een digitaal platform - dat is uniek in de amateurreeksen - zodat de contacten tussen de leden ook buiten het voetbal intenser blijven. Hiervoor zorgt Hans Willems, van de firma Crypton, die als supporter van onze club hier mee zijn schouders onder zet.”
Klassieke sponsoring is dus niet meer genoeg?
Werner Mens: “Klassieke sponsoring, waar bedrijven hun return vooral halen uit de visibiliteit rond het veld, de sociale media enzovoort, blijft natuurlijk bestaan. Die visibiliteit is enorm verbeterd: er komt veel volk zien, we worden fel gevolgd op de sociale media en de club haalt vaak de actualiteit. We hebben ook 150 vrijwilligers, 600 jeugdouders, meer dan 300 jeugdspelers. Dat zijn onze mooiste ambassadeurs. Die visibiliteit blijft dus belangrijk. Maar zakelijke contacten zijn dat nog veel meer.”
Raf Bormans: “En we zetten heel fel in op onze community-werking. Iets terugdoen voor groepen die het wat moeilijker hebben, iets terugdoen voor de inwoners van de Stad Lier, maar willen ook ons succesvolle jeugdvoetbal verder uitbouwen… Veel sponsors hebben niet zozeer interesse in het klassieke voetbalverhaal, maar ze willen wel graag iets doen voor de gemeenschap. Daar kan Lyra-Lierse het ideale medium voor zijn…”
Hoe belangrijk zijn de sponsorinkomsten eigenlijk voor de club?
Raf Bormans: “Heel eenvoudig. Onze sponsors van de eerste ploeg dekken alle kosten van de eerste ploeg. Honderd procent. De rest van de ontvangsten gerelateerd aan de thuiswedstrijden van de eerste ploeg worden gebruikt om andere clubuitgaven - het jeugdvoetbal, de accommodatie, community, enz… - te dekken. Dat was het voorbije seizoen zo en dat zal ook in de toekomst zo blijven. Het bewijst nog maar eens hoe belangrijk de verhuis naar Hoge Velden is. Dat zal leiden tot extra wedstrijdgerelateerde inkomsten en dat zal de jeugdwerking, die we fors willen uitbreiden, ten goede komen. Het bewijst ook de gezonde financiële filosofie van de club. We stoppen niet alles wat we hebben in de eerste ploeg.”
Werner Mens: “Een uitgebreid net van sponsors is bovendien de beste levensverzekering van een club. We hangen niet af van één mecenas, die alle rekeningen moet betalen. We weten dat dat niet altijd goed afloopt…”
Dit tussenseizoen is er toch behoorlijk geïnvesteerd?
Raf Bormans: “We hebben inderdaad een paar kwaliteitsvolle spelers gehaald. Maar er zijn meer uitgaande transfers dan inkomende en het arsenaal jeugdspelers in de kern neemt toe. Het budget voor de eerste ploeg stijgt met minder dan 5 procent, terwijl we de sponsorinkomsten met meer dan 10 procent zien groeien. Dat staat nog los van de sponsors die specifiek de jeugd ondersteunen.”
Hoe groot zien jullie zo’n business club worden?
Werner Mens: “Nu, bij de opstart zitten we al aan ca. 75 leden en we willen natuurlijk doorgroeien naar 100 en meer. Maar even belangrijk als het aantal sponsors is de doelgroep. We willen een zekere kwaliteit van leden: zaakvoerders en CEO’s. We starten dus met sponsorpakketten vanaf 1.000 euro om in aanmerking te komen. Dat is de absolute ondergrens. Grotere pakketten van 2000, 4000, 8.000 euro bestaan ook.
En wanneer beginnen jullie eraan?
Werner Mens: “Op woensdag 28 augustus geven we de aftrap in het stadhuis van Lier. Iedereen mag gerust zijn. We zijn goeie voetballers: er zullen geen ruiten sneuvelen!“ (lacht)