Wedstrijdverslag | 21 januari 2019

Lyra-Lierse bijt de tanden stuk op sterk Sint-Lenaarts

Non stop gezang

Enkele honderden Lyra-Lierse fans – waaronder de aanwinsten voor volgend seizoen Lars Van den Brande en Gianni Van den Buijs – hadden de koude getrotseerd. Onder hun luide gezangen betraden de  spelers het terrein. De aanmoedigingen zouden niet stoppen tot na de wedstrijd. Klasse, jongens en meisjes, alweer! Misschien moet de organisatie van de Gouden Schoen terug de trofee voor beste supporters inlassen, dan maken jullie beslist een kans!

Zonder Dillien en Cools

Dillien viel in laatste instantie uit voorzorg af. Dermaut maakte zijn wederoptreden na een week schorsing, maar nu zat Cools op de strafbank. Zijn duelkracht zou worden gemist.

Te vermijden doelpunten

Op een zeer moeilijk bespeelbaar terrein kwam de wedstrijd traag op gang. Het was wachten tot het kwartier voor het eerste doelgevaar die naam waardig. Een laag schot van een thuisspeler scheerde de paal. Ook Lyra-Lierse reageerde, met een vluchtschot van kapitein Balbi.

Balverlies op links leidde op de 22ste minuut tot een scherpe counter. Maes kwam ver uit, waardoor de doorgebroken flankaanvaller lateraal kon inzenden. De vrijstaande Lansu had maar binnen te tikken. Hier zag defensie er niet goed uit.

Rond het half uur werd de pikkelende Daal noodgedwongen vervangen door Flebus. Kort daarna kopte Balbi een hoekschop van Jacobs net naast. Na weer een hoekschop trapte Nijs van kortbij op een bos van spelers, in de rebound stond Ascension aan het kanon, maar ook nu stond een thuisspeler in de weg. De toeschouwers hadden niet de tijd om zich te bekommeren om koude handen, want ook Maes moest aan de slag en bokste een afstandsschot over. Op de daaropvolgende hoekschop kon de boomlange Geudens veel te gemakkelijk vanop 1 meter van de doellijn binnenkoppen.

Lyra-Lierse liet de moed niet zakken en trok naar voor. Na een voorzet van Lambreghts moest doelman Vermeylen een schot van Nijs in hoekschop verwerken. Vlak voor de rust diende Maes zich nog te onderscheiden op een mooi schot.

Met een dubbele achterstand tegen het sterke Sint-Lenaerts wist Lyra-Lierse waar het voor stond in  de tweede helft.

Betere tweede helft

Al meteen na de aftrap zette de hardwerkende Nijs, misschien wel de beste Lierenaar, zich door op links en legde af naar Lambreghts, maar zijn schot was te centraal om Vermeylen te kunnen verontrusten. Ook Dermaut kwam nog gevaarlijk opzetten, na slim doorlaten van Nijs, maar een fel opzittende verdediger kon het gevaar weren. Iets na het uur vond Jacobs diezelfde Dermaut, maar zijn schot ging naast. Even later voorzet Ascension, maar Nijs kwam een teen te laat om af te werken.

In minuut ’66 maakte Ascension  ’66 plaats voor het jonge talent Van Goylen. Hij liet zich meteen opmerken, want hij stuurde Nijs het straatje in. Een gretig vlaggende lijnrechter had echter weer eens buitenspel gezien.

De tijd begon nu te dringen voor Lyra-Lierse. Het had wel vaak de bal, maar uitgespeelde doelkansen creëren was moeilijk en de thuisploeg lag op de loer om scherp te kunnen counteren. Dermaut zette zich knap door op links, zijn strakke lage voorzet zorgde voor gevaar, maar uiteindelijk ging de bal via een thuisverdediger in hoekschop. Weer net niet!

Geen schande

Zo eindigde de wedstrijd op 2-0. Jammer dat de twee doelpunten nogal gemakkelijk werden weggegeven, maar het is geen schande om van dit sterke Sint-Lenaarts te verliezen. Deze ploeg combineert voetballend vermogen met kracht en staat terecht op de tweede plaats. Om leider Tienen nog het vuur aan de schenen te leggen, zullen ze volgende week wel de drie punten moeten meenemen uit de suikerstad.

Punten pakken!

Een beetje realist wist dat puntenwinst op Tienen en Sint-Lenaarts, met recht de nummers 1 en 2, geen sinecure zou zijn. Vanaf nu komen de haalbare kaarten en daarin moet Lyra-Lierse bewijzen dat het een eindrondeplaats waard is. We twijfelen er niet aan dat onze jongens de kwaliteiten en de wilskracht hebben om dat te realiseren. Op de momenten dat het moeilijk wordt, zullen de supporters wel het nodige duwtje in de rug geven.

Afspraak op de Doelvelden op zaterdag voor de thuiswedstrijd tegen Bilzerse-Waltwilder!