Wedstrijdverslag | 31 januari 2022

Lyra-Lierse beloont zich niet tegen een uitgekookt Houtvenne

Wat als Lyra-Lierse niet al na een handvol seconden op achterstand was gekomen? Waarschijnlijk zouden we dan een andere wedstrijd hebben gekregen, met Houtvenne dat meer risico’s diende te nemen. Maar ach, als ‘ons kat’ een koe was, kon je ze melken aan de stoof.

Het tegendoelpunt dus. Een knullig misverstand tussen verdediger en doelman, waardoor Joeri Déquevy – een van de vele nieuwkomers – de bal in een lege goal kon binnenschuiven.

Sterk Lyra-Lierse dwingt meerdere kansen af

Vol aan de bak dan maar, tijd genoeg om dit recht te zetten. Met de neus naar de spionkop zetten onze Pallieters het offensief in. Meerdere doelrijpe kansen waren het gevolg. Telt u mee?

Adesanya trok vanop de doellijn achteruit naar Kil, het schot van Seppe ging maar net naast. Lambreghts stoomde op zijn rechterflank door en gaf de bal mee aan Schaessens. Jaric zette de bal strak en laag voor, de geelzwarte spitsen stonden net niet op de goede plaats.

Peffer probeerde het randje zestien meter, zijn schot ging een meter naast. De goal zou vast wel vallen, dat was een kwestie van tijd. Warempel viel een tweede doelpunt nog bijna aan de verkeerde kant. Een snelle tegenprik bracht een groenhemd in een kansrijke positie, doelman Sterkens maakte zich breed, de bal werd gelukkig nipt naast getikt. Hier kwam Lyra-Lierse goed weg!

Na dit gevaarlijke intermezzo rolden de Lierse aanvalsgolven terug over de mat , met meer dan eens de wervelende Van Goylen in een glansrol. Een boogballetje van Kil vond de oprukkende linksback Balbi, maar ook de volley van Elio trof niet raak. Onze kapitein zou een dijk van een wedstrijd spelen. Een voorzet van Quinten week af . De sterk keepende ervaren doelman De Winter kon de bal nog overtippen. De supporters vroegen om een doelpunt. Dat was zeer dichtbij, na de mooiste actie van de wedstrijd. Schaessens zette een snelle aanval via meerdere stations op. De bal kwam bij linkerwinger Van Goylen, die zijn mannetje voorbijging en de bal gemeten voorbracht. Peffer kon aan de eerste paal net niet afwerken.

Net voor rusten werd Balbi ‘buiten beeld’ nog getrakteerd op een elleboogstoot van Dequevy. Voor het overige zou hij vooral opvallen door het uitvechten van verbale robbertjes met de thuisfans. Some people never change.

Mats houdt het spannend

Het zou dus in de tweede helft moeten gebeuren. Een doelpunt maken zou echter geen sinecure worden tegen het sterke defensieve blok van de bezoekers. Weer nam Lyra-Lierse het betere van het spel voor zijn rekening, met gevaarlijk flankenwerk. Maar toen Mathei door de buitenspelval werd geloodst en oog in oog met Sterkens kwam, hield iedereen de adem in. Mats ging niet meteen naar de grond en kon de bal nog uit de voeten halen. Knap keeperswerk van deze jonge doelman die nog aan maturiteit heeft gewonnen!

Tot aan het gaatje!

Net als in de eerste helft was deze tegenprik voor de Lierenaars het signaal om terug vol het gaspedaal in te drukken. Een kopbal van Vets werd door De Winter gepareerd. De bezoekende doelman was ook bij de pinken bij een goed getrapte vrije schop van Peffer. Een schot van Schaessens stierf op een verdediger, Weuts trapte een vrijschop op de lat, een volley van Peffer ging in het zijnet. Tot in de allerlaatste seconden bleven de Pallieters ervoor gaan. Bij de laatste hoekschop ging Sterkens mee naar voor. De bal kwam tot bij Lambreghts en die trapte … net naast.

Een goed voetballend en wilskrachtige Lyra-Lierse had meer verdiend, maar zo zit voetbal niet altijd in elkaar. En maakt net die onvoorspelbaarheid net niet een van de vele charmes uit van the beautiful game?

Wel en wee in tweede B

Hoogstraten heeft nu een kloofje geslagen. Op achterstand komen en toch weer de overwinning over de streep trekken, het is een kwaliteit en een teken van de sterkte van de Noord-Kempenaars. Helemaal onderaan lijkt KVC Houtvenne gewapend om met succes de degradatiestrijd aan te gaan. De satelietploeg van KVC Westerlo is gevoelig versterkt met de komst van een aantal doorwinterde ex-profs. Zelfs een periodetitel is haalbaar voor dit ervaren elftal, waarin heel wat métier huist.

Die periodetitel heeft Lyra-Lierse al op zak, maar dat mag geen reden zijn om tot de eindronde op de lauweren te rusten. Met de trip naar Eendracht Aalst kondigt zich een topaffiche aan. Hopelijk wordt het zondag in het Pierre Cornelisstadion een even lekkere pot voetbal, maar dan met een gunstiger resultaat. Het mag voor een keer ook op een diefje zijn.

K. Lyra-Lierse: Sterkens – Lambreghts – Weuts – Van Den Buijs – Balbi – Vets – Schaessens – Van Goylen (80′ Struyf) – Kil – Adesanya – Peffer

KVC Houtvenne: De Winter – Smolders – Wouters – Jacobs – Cannaerts – Camara – Da Silva – Kocak – Vercauteren (48′ Mols) – Dequevy (89′ Jovanovic) – Mathei (90′ Van Hoogten)

Doelpunten: 1′ Dequevy 0 – 1

Gele kaarten: Van Den Buijs (26′), Smolders (51′), Wouters (62′), Dequevy (82′)