Wedstrijdverslag | 14 september 2020

Lyra-Lierse bekert verder na een sterke tweede helft tegen Berchem Sport

Voetbal is vaak een sport van uitersten. Tijdens de rust zeiden de Lyra-Lierse supporters tegen elkaar dat het sterke Berchem zeker een ploeg is  voor de top 5 van tweede nationale. Na de wedstrijd schreven enkele Berchem fans dat hun ploeg het moeilijk zou krijgen.  Wellicht ligt de waarheid ergens in het midden.

Berchem meteen op rozen

Feit is dat het jonge Berchem een knappe eerste helft speelde in deze streekderby tussen twee traditieploegen in het kader van de derde ronde van de Croky cup. De wedstrijd kon voor de gasten uit de ‘Koekenstad’ niet beter beginnen, nadat de kwieke El Yazidi de bal eerst op Maes trapte, maar in de rebound kon binnenkoppen.

De gasten dicteren het spel

Berchem kon nu vanuit de sterke defensie achterover leunen, om dan op het gepaste moment uit te breken. El Yazidi en zijn spitsbroeder Manuel bleven de ganse eerste helft een ware gesel voor de thuisverdediging. Het ontbrak de thuisploeg aan creativiteit en ritmeversnellingen, waardoor kansen uitbleven. Dat was wel het geval voor de Antwerpenaren. De eerste keer kon Maes de bal heel knap uit de voeten van een doorgebroken aanvaller halen, waardoor hij een zeker doelpunt verijdelde. De tweede keer kon Van den Brande in allerijl nog redding brengen.

Zo mochten onze Pallieters al bij al nog blij zijn met de krappe achterstand en was het aan Bart De Roover om bij te sturen tijdens de rust.

Lyra-Lierse toont zich ijzersterk na de rust

De wedstrijd onderging na de onderbreking een ware gedaanteverwisseling, want nu was het Lyra-Lierse dat van bij het fluitsignaal resoluut het heft in handen nam. Eerst kwam Nys nog goed weg met geel na een stevige fout op Verstraelen, die met de draagberrie van het veld moest. Maar daarna resulteerde de verhoogde Lierse grinta in offensieve dadendrang, wat ook meteen resulteerde in kansen. Peffer legde van kortbij aan, maar doelman Appels redde met de voet. Na een corner nam Van den Brande de afvallende bal op de slof, maar zijn schot werd nog gekeerd. De aanvalsgolven bleven over de mat rollen. Peffer, weer hij, bediende spelmaker Kil. Diens schot ging een dikke meter naast. Een hoekschop van Swaegers vond het hoofd van Weuts, zijn kopbal strandde op de lat.

Twee doelpunten in drie minuten

De gelijkmaker kon niet uitblijven. Weuts zette zich bij een vrijschop achter de bal, zijn schot werd nog lichtjes gedevieerd en verdween links van doelman Appels in doel. Nauwelijks waren de juichkreten verstomd, of het werd opnieuw heet in de Berchemse 16 meter. Adesanya maakte zich sterk in de kleine rechthoek en werd neergetrokken. Scheidsrechter Lamberigts legde de bal op de stip. Peffer, die vol zelfvertrouwen aan het voetballen was, nam zijn verantwoordelijkheid en legde het leer netjes in de benedenhoek. Achter het doel kraaiden de fans van de pret.

Ook door de sterke invalbeurten van Balbi en El Mokadem kon Lyra-Lierse de wedstrijd in handen houden. Yassir vond met een lange bal Peffer die in een tijd trapte naar de korte hoek, pal in de handen van Appels. De slimme Vets omspeelde twee Berchemnaren en schotelde de hardwerkende Adesanya de laatste kans voor. Zijn schot werd in corner verwerkt.

Zo trokken de wilskrachtige geel-zwarten het laken naar zich toe. Beide ploegen namen een helft voor hun rekening, maar gezien de erg overtuigende prestatie van Lyra-Lierse in de tweede helft – veel kansen gecreëerd en niets weggegeven – is de overwinning niet onverdiend.

RAAL

Volgend weekend bekert Lyra-Lierse in de vijfde ronde thuis verder tegen RAAL, ofte de Royal Association Athlétique Louviéroise met het stamnummer 94. Net als Lyra-Lierse een revivalclub met een historie tot op het hoogste niveau. Afwachten wie er van de gekwetsten Jacobs, Van den Abeele, Van den Buijs, Verbist en Vastavel dan kan gerecupereerd worden.

Wedstrijdgegevens

K. Lyra-Lierse: Maes, Weuts, Van den Brande, Lambreghts, Swaegers, Van den Buijs (24′ Nys), Vets, Kil (83′ El Mokadem), Van Goylen (63′ Balbi), Peffer, Adesanya.

K. Berchem Sport: Appels, Van Den Driessche, Vermeire, El Yazidi, Cornelissen, Tindemans (79′ Beirlant), Manuel, Verstraelen (48′ Swennen), De Kuyffer, Saillart, Peers.

Doelpunten: 0-1 El Yazidi (4′),  1-1 Weuts (72′), 2-1 Peffer (75′)
Gele kaarten: Nys, Cornelissen, Van den Brande, El Yazidi, Vermeire
Rode kaarten: geen