Wedstrijdverslag | 13 mei 2023

Het vat is af: Lyra-Lierse bijt de tanden stuk op Beerschot jonkies

Ach, ach, ach. Wat kan ik over deze wedstrijd schrijven zonder te vervallen in negativisme? Want lichtpunten waren er amper. De talrijk meegereisde supporters hadden er zin in, dat wel. Maar op de grasmat lukt het de laatste drie wedstrijden maar niet. Een goede eerste helft tegen Diegem, voor de rest was het niet goed. Buiten een lichte opflakkering in het eerste kwartier van de tweede helft, was het tegen Jong Beerschot niet veel soeps. Het spel was ondermaats, er was te weinig bezieling, de vuile meters werden niet gelopen, de duels niet gewonnen.

Koshi doet beter dan Orban

Wie verwacht had dat Lyra-Lierse de jonge Mannekes naar de keel zouden grijpen en hun spel zouden opleggen, kwam bedrogen uit. In de eerste minuten was het al van dat. Koshi, de meest getalenteerde jonge Rat, inspireerde zich op de poging vanaf de middenstip van gekkerd Gift Orban. Een paar meters verder dan de Buffalo gepositioneerd zag hij Sterkens nogal ver van zijn doellijn staan. Proberen maar, en hij lanceerde een telegeleid rond projectiel naar het target. Over de verbouwereerde Sterkens heen, viel de bal juist op tijd naar beneden. Mission accomplished. De Lyra-Lierse fan in ons was in schock, de voetballiefhebber die we ook zijn kon enkel respect opbrengen. Rasvoetballer Koshi heeft een mooie toekomst voor zich.

Begin er dan maar aan, in een levensbelangrijk duel. Verkramping was het gevolg. Weinig lukte. Tot er dan toch een appel uit de lucht viel. Eerst stuitte Nys op doelman Demarbaix, maar in de fase daarop kon Reijniers de bal voorbrengen naar de tweede paal, waar Weuts hoog opveerde en krachtig binnenkopte.

Gelijkmaker Weuts blijft niet lang staan

Bordjes gelijk en gaan met die banaan, denk je dan. Maar onze Lierenaars bleven het niet onder de markt hebben tegen het fris van de lever spelende Beerschot. Rond het half uur kwamen we goed weg, toen een mogelijke penaltyfout van Volant niet werd bestraft. Tot overmaat van ramp kwamen de Mannekes zelfs opnieuw op voorsprong. Een vrije schop werd onvoldoende weggewerkt, de bal bleef hangen en kwam voor de voeten van Gomis, die binnen knalde. In het voorafgaande geharrewar werd Vets in de rug geduwd, onopgemerkt door het arbitrale trio.

De snedige acties van Sloots op links deden pijn. Na weer eens een infiltratie van hem, week een gevaarlijk schot nog af op de rug van Weuts. Aan Koen en zijn maatje Volant zal het gisteren zeker niet gelegen hebben, zij waren van de weinigen op niveau. Net voor het rustsignaal kopte Adesanya op aangeven van Peffer nog voorlangs. Tot daar het verhaal van een draak van een eerste helft.

Erop en niet erover

De tweede helft was nog maar nauwelijks afgetrapt, of Peffer werd foutief neergehaald in het strafschopgebied. Jordy zette de eflmeter koelbloedig om. Yes! Erop en erover, dacht iedere Lierenaar nu. En ja, even was er een opflakkering. Van Goylen met een knappe infiltratie, zijn schot ging over. Dan Beerschot weer. Sloots die naar binnen sneed en de dichtste hoek viseerde, Sterkens zat er goed tussen.

Alles kon nog, met 20 minuten op de klok. Tot er weer eens een onnodige fout werd gemaakt op een gevaarlijke plaats. Wie anders dan Koshi zette zich achter de bal en krulde langs het muurtje lekker binnen. Had er geen mannetje meer gemoeten bij dat muurtje, of ging de muur open?

Hoe dan ook, dit was de mokerslag teveel. Lyra-Lierse had niet meer de energie en de creativiteit om de thuisverdediging te ontwrichten. Buiten een schotje van Van Goylen, over, na een 45-pass van De Wilde was er geen noemenswaardige dreiging meer. Het vat leek wel af.

Grinta

Er was nog een levenslijn, maar dan moesten de resultaten van 3 wedstrijden tegelijk meezitten. Dat is dus niet gebeurd. Helaas, pindakaas.

Ik wens u allen, beste supporters van onze fijne club, een fijne voetbalvakantie toe. We kijken alvast uit naar de komst van enkele jonge Lierenaars, die wellicht voor een injectie aan grinta zullen zorgen. Dan gaan we er volgend seizoen met z’n allen opnieuw voor, spelers en supporters. Tot dan!

K. Lyra-Lierse: Sterkens, Weuts, Volant, De Wilde (83′ Van Den Bogaert), Reijniers, Vets (83′ Van Den Bogaert), Schaessens (68′ Struyf), Van Goylen, Nys (C), Peffer, Adesanya

K. Beerschot VA: Demarbaix, Joosen, De Kuyffer (C), Gomis, Sloots, Azzaoui (86′ Soenen), Kaissi, Koshi, Okyere (90′ Konjevich), Goossens (88′ Oetoehganal), Rocha Torres

Doelpunten: 4′ Koshi 1-0, 26′ Weuts 1-1, 34′ Gomis 2-1, 46′ Peffer (pen) 2-2, 70′ Koshi 3-2

Geel: 88′ Goossens, 90′ Okyere