Wedstrijdverslag | 28 september 2020

Het relaas: Lyra-Lierse opent competitie in 2B meteen met driepunter thuis

Ondanks de barre weersomstandigheden lag de grasmat er nagenoeg perfect bij. Dit liet de beide ploegen toe hun technische vermogen ten volle te benutten in een felle, maar faire wedstrijd. Lambreghts kon na een week afwezigheid zijn plaats in het middenveld innemen. Een herstelde Jacobs – de ervaren rustbrenger zou een prima partij spelen – vatte plaats op de hem vertrouwde linksachterpositie, waardoor Swaegers een rij opschoof. Van Goylen begon op de bank, maar zou al vroeg de gekwetste Swaegers vervangen.

Een vroeg klassedoelpunt

Lyra-Lierse schoot snel uit de startblokken. Hoewel het eerste gevaar kwam van de bezoekers, maar Vets kon met een knappe sliding de bal nog uit de voeten van de doorgebroken aanvaller halen. Adesanya, de hardwerkende targetspits, poortte een ‘Spouwenaar’ en stak door naar Kil. Seppe trok de bal strak voor en aan de tweede paal gleed killer Peffer met de buitenkant de bal binnen. De uitvoering van dit knappe doelpunt was moeilijker dan het leek!

De bordjes hangen gelijk

Na dit vroege doelpunt bleef Lyra-Lierse aardig combineren, maar geleidelijk aan kwamen ook de bezoekers beter in de wedstrijd en konden de kwieke Limburgse aanvallers hun technische kwaliteiten demonstreren. Het doelgevaar dat uit hun combinaties ontstond, bleef echter beperkt tot afstandsschoten waar een weer solide keepende Maes wel raad mee wist. Ook Lyra-Lierse kreeg enkele halve kansen, maar het was Spouwen dat kort voor rusten op gelijke hoogte kwam. Na een hoekschop kon Ernens vanop de rand van de kleine rechthoek de bal hard in de bovenhoek jagen.

Ten aanval!

Lyra-Lierse wist wat het moest doen in de tweede helft en net als tijdens de bekerwedstrijden tegen Berchem Sport en RAAL La Louvière trokken de Lierse krijgers resoluut naar voor. Van Goylen rukte op en vond Peffer, die draaide en schoot, maar binnen het bereik van doelman Grootaers. De druk werd nu onhoudbaar. Een hard schot van Vets werd nog geweerd, de bal kwam bij Jacobs die vanop meer dan twintig meter uithaalde. De zwabberbal spatte via de onderkant van de dwarslat terug het veld in.

Aanvalsdrift wordt beloond!

Ook Maes werd bij wijze van intermezzo even aan het werk gezet, toen hij een schot in de korte hoek diende te klemmen, maar de thuisploeg nam meteen weer over. Na een combinatie Van Goylen – Kil kwam het leer op rechts bij Peffer die in een tijd met een lage center zijn spitsbroeder Adesanya vond. Voor Jason was het een koud kunstje om af te ronden en achter het doel ontplofte de kop.

Lyra-Lierse kroop – met nog een half uur op de klok – niet achteruit, integendeel. Adesanya vond Kil, die een tipper probeerde. Grootaers kon de bal nog net met de voet pareren, de rebound ging via Peffer over. Dé kans op het geruststellende derde doelpunt viel iets na het uur. De alomtegenwoordige marathonman Adesanya zette de andere onvermoeibare draver Lambreghts vrij voor doel. Gaetan kon de bal naast Grootaers schuiven, maar schoot iets te onbesuisd over.

Spouwen kon enkel nog dreigen via een vrije schop vanop dertig meter die een meter over ging, maar het was toch Lyra-Lierse dat het bezoekende doel bleef belegeren. Adesanya viseerde de korte hoek, maar Grootaers stond pal. Het was in de slotfase nog bibberen, maar onze geelzwarten hielden stand. De eerste drie gouden punten zijn binnen, met een goed gevoel kunnen de fans de thuiswedstrijd van volgende zondag tegen R. Capellen FC tegemoet zien.

Lyra-Lierse: Maes – Balbi – Weuts – Van Den Brande – Jacobs – Vets – Swaegers (22’ Van Goylen 88’ El Mokadem) – Lambreghts – Kil – Adesanya – Peffer (85’ Nys)
Doelpunten: 7’ Peffer 1 – 0, 40’ Ernens 1 – 1, 60’ Adesanya 2 – 1
Gele kaarten: 73’ Vets