Wedstrijdverslag | 24 februari 2020

Een strijdend Lyra-Lierse maakt een dubbele achterstand goed en neemt een punt mee naar Lier

Toen Wellen iets voor het uur de voorsprong terug tot twee doelpunten uitdiepte – nadat Adesanya even daarvoor voor de aansluitingstreffer had gezorgd – zakte bij veel van de talrijk meegereisde Lyra-Lierse fans de moed in de schoenen. Niet zo bij de spelers, die bleven knokken en nog een dik verdiend punt uit de brand sleepten. Geen sinecure, want Wellen had zijn laatste vijf thuiswedstrijden winnend afgesloten. Dit punt zou op het einde van de rit wel eens van goudwaarde kunnen zijn.

Sleutelwerk

Door de acute blessuregolf – Van den Abeele, Messoudi, Weuts en Balbi – was er een pak ervaring en kwaliteit onbeschikbaar en diende de technische staf te sleutelen. Vooral dan achteraan, waar de ervaren gids Koen Weuts enkele weken moet gemist worden en ook Balbi nog was uitgevallen. Van Parys kwam op zijn plaats te spelen, stofzuiger Cloetens kwam ook terug in de ploeg.

Goed voetbal

Lyra-Lierse begon aardig aan de wedstrijd en liet de bal goed rondgaan op het kunstgras. Cloetens stuurde Lambreghts diep, zijn schot werd weggebokst door Rausin. Jacobs trapte een afvallende bal over. Na een splijtende actie tussen Nijs en Peffer trok Mathias de bal naar achter. Adesanya trapte meteen naar doel, maar zijn lage schot ging net naar de hoek waar Rausin al lag, waar de andere hoek helemaal open lag. De Lierse druk hield aan. Dillien loodste Adesanya door de defensie, maar een verdediger kon de bal nog net op tijd ontzetten.

Dodelijke counter

Er leek geen vuiltje aan de lucht, tot een scherpe tegenaanval door het hart van de verdediging door de sterke en snelle Watson overhoeks werd afgewerkt. Dit kwam aan. Lyra-Lierse leek van streek door deze mokerslag en de gastheren domineerden tot aan de rust. Tot overmaat van ramp viel rond het half uur ook routinier Gianni Van Den Buijs uit. Van Goylen kwam in en zou een goede partij spelen. Wellen dreigde met een verraderlijk afstandsschot dat van richting leek te veranderen, maar Maes was bij de pinken en kon het zwalpende leer in extremis klemmen. Ook de klasrijke en ervaren aanvoerder Degeling ging nog zijn kans met een schuine lob, maar de bal ging in het zijnet.

Het venijn zit in de omschakeling

Lyra-Lierse wist wat het te doen stond in de tweede helft. Peffer nam een afvallende bal op de slof en trof de lat. Wellen schakelde razendsnel om en enkele tellen later moest Maes zich een tweede keer omdraaien. Dit Wellen beheerst de kunst van de omschakeling tot in de perfectie en heeft de juiste pionnen om dit uit te voeren. Een minuut later troffen de Limburgers de lat. Was deze bal binnen, dan was de achterstand waarschijnlijk onoverbrugbaar gebleken.

Nieuwe domper na de aansluitingstreffer

De Lierenaars lieten de moed niet zakken. Van Goylen speelde met een subtiel balletje binnendoor Peffer vrij. Jordy zocht naar zijn linker, maar het momentum was verkeken. Na weer een actie via Van Goylen kon Jacobs aanleggen. Via Adesanya verdween de bal in het doel. De aansluitingstreffer was een feit en de supporters hadden terug hoop. Die vrijwel meteen daarna werd gefnuikt. Maes kon redding brengen op een schot, maar in de voortzetting viel een voorzet op de lat. De bal bleef in Wellens bezit en werd voorgetrokken. De onvermijdelijke Watson stond klaar om zijn tweede doelpunt van de avond te netten. Bij momenten leek het wel alsof Maes in een schietkraam stond.

De Lierse aanvalsdrift loont

Lyra-Lierse rechtte nu zijn rug en trok voluit de kaart van de aanval, met alle risico’s vandien. Iets voor het uur draaide Peffer zich vrij en randje grote rechthoek knalde hij net naast. Onze Pallieters bleven komen. Dillien zette zich achter een zelf afgedwongen vrije trap. De bal ging naar de hoek, waar Rausin nog redding kon brengen. Cloetens was goed gevolgd en lobde Rausin in de draai vanuit een scherpe hoek. De kloof was voor de tweede keer herleid tot een doelpunt, de fans zetten zich opnieuw voluit achter de ploeg en schreeuwden Lyra-Lierse naar voor. Adesanya stuurde Nijs in het straatje, maar Mathias werd afgevlagd. In dezelfde minuut belandde een pegel vanop 30 meter op de lat van Maes. In deze knotsgekke wedstrijd kon het nog alle kanten uit. Na weer eens een vlijmscherpe counter werd Watson aan de tweede paal bereikt, gelukkig kende de gevaarlijke spits een minder moment. Lyra-Lierse nam terug over. Dillien kreeg een nieuwe kans op vrijschop, op een ideale positie. Zijn trap werd nog van richting veranderd en verraste Rausin. Het legioen barstte los, de verdiende gelijkmaker was een feit.

De roetsjbaan hield aan. Maes moest nog redding brengen op een schot en een vierde doelpunt van de thuisploeg werd terecht afgekeurd wegens een voorafgaande fout op Maes. In deze fase kwetste onze goalie zich aan de schouder, maar hij kon de wedstrijd toch uitspelen.

De laatste tien minuten waren voor onze Pallieters, die de moegestreden Limburgers nu naar achter drukten. Adesanya trapte naast. Na een scherpe actie tussen Van Goylen en Nijs trapte Peffer in de vlucht met binnenkant voet over. Zo eindigde deze rollercoasterwedstrijd op een billijk gelijkspel. De fans zagen een strijdend Lyra-Lierse nog terugkomen. Die vechtersmentaliteit zal nog van pas komen tijdens de resterende wedstrijden.

Het is nu aan de technische staf om aan de defensieve stabiliteit te werken. Na een weekje rust kunnen enkele spelers hopelijk gerecupereerd worden in de thuiswedstrijd tegen KVK Beringen.

Opstelling Lyra-Lierse: Maes, Van den Brande, Van Parys, Lambreghts, Jacobs, Cloetens, Van Den Buijs (30’ Van Goylen), Dillien, Nijs, Peffer, Adesanya

Doelpunten: 1-0 Watson (22’), 2-0 Heeren (49’), 2-1 Adesanya (55’), 3-1 Watson (58’), 3-2 Cloetens (62’), 3-3 Dillien (78’)
Gele kaarten: geen
Rode kaarten: geen