Wedstrijdverslag | 20 september 2021

Bloed, zweet, tranen en trefzekere spitsen bezorgen Lyra-Lierse de overwinning

Wat een voetbalfeestje was me dat, zeg. Heel veel jong en ook ouder die samen de overwinning vieren, kan het nog mooier?

De uitslag strooit misschien zand in de ogen van wie niet aanwezig was in het Luc De Rijckstadion, want deze drie punten kwamen er na 90 minuten bloed, zweet en tranen. Waarvoor hulde aan Olympia Wijgmaal, dat een aantal flukse en vaardige voetballers uit het Leuvense had meegebracht.

Een tweede cupmatch in één week?

Het was afwachten of de midweekwedstrijd tegen Deinze niet te veel energie had gevergd. In de eerste helft was er van moeheid weinig te merken, want het eerste halfuur werd door beide elftallen aan 200% gespeeld. Vooral Lyra-Lierse leek er bij aanvang zin in te hebben. Zowel Nys als Lambreghts konden quasi in dezelfde minuut op rechts doorzetten, maar twee keer stond doelman Vanwelkenhuysen op de goede plaats om hun voorzetten te onderscheppen. De eerste grote doelkans kwam er rond minuut 20. Een knappe, lange kruispass van Van Goylen bereikte Nys. Zijn inzenden werd door Peffer via de stuit op de paal gekopt. Meteen namen de Leuvenaars over. Met een centraal getrapt afstandsschot had Maes weinig moeite, maar enkele momenten later had hij al zijn keeperskunnen nodig om een lage bal uit de hoek te halen.

Aan een rotvaart ging het spel verder. In de omschakeling toverde Peffer een nummertje uit zijn hoed, Adesanya kwam net tekort om af te werken. Bij een daaropvolgende hoekschop werd de bal door Peffer – weer hij – aan de eerste paal over gekopt. Lyra-Lierse bleef komen. Kil nam een hoge bal mooi aan, draaide rond zijn tegenstrever en lepelde de bal tot bij Vets. Vanwelkenhuysen kon de krachtige kopbal van Gianni met een ultieme reflex neutraliseren.

Een spitsengoal van 18 karaat

U volgt nog? Mooi, want het toetje van deze duizelingwekkende eerste helft had u nog te goed. Op het halfuur recupereerde Lambreghts de bal om Peffer diep te sturen. ‘Trappen, Jordy’, dacht menig supporter, maar een volleerde prijsschutter doet dat anders. Eerst nog de verdediger uitspelen om dan vanuit een betere positie beheerst overhoeks af te werken. Een 18-karaats doelpunt waar onze Jordy Peffer een patent op lijkt te hebben!

De voorsprong was verdiend, maar het bleef altijd opletten voor de snelle omschakelingen van de goed meevoetballende bezoekers. Net voor rust diende Maes zich weer te onderscheiden toen hij na een hoekschop de bal uit zijn doel ranselde.

Het rustsignaal gaf de talrijke toeschouwers de gelegenheid om even op adem te komen na al dat leuks, in afwachting van nog meer voetbalpret.

Jus in de benen

De tweede helft kon Lyra-Lierse echter niet meer dezelfde intensiteit aan de dag brengen. En dat had wellicht te maken met verzuring in de benen na de wedstrijd van dinsdag. Vooral het middenveld kreeg de ruimtes niet meer belopen. Toch waren de eerste kansjes in het begin van de tweede helft nog voor de thuisploeg. Peffer kon net niet bij een lange bal van Van Goylen, Kil stuitte op de uitgekomen Vanwelkenhuysen.

Na het uur trok Wijgmaal meer en meer de wedstrijd naar zich toe. Het combineerde goed en snel, maar gelukkig kwam de laatste pass er niet uit, wat ook te maken had met de goed georganiseerde Lierse defensie. De sterk spelende Dewaet knalde een afvallende bal over en de thuisfans waren er niet gerust in.

De spitsen doen het

In die omstandigheden zijn trefzekere spitsen van goudwaarde. En of Lyra-Lierse die in huis heeft. Een vrije schop kwam in de kluts voor de voeten van Adesanya die hoog en droog binnenknalde.

Twee nul en wedstrijd gedaan, zou je denken. Maar Wijgmaal bleef er in geloven. Maes kon een zwabberbal van weer Dewaet in twee tijden onschadelijk maken, maar even later zat de bal er wel in, toen een schot van Bambi N’zanga nog afweek en in doel belandde.

Dit doelpunt gaf de bezoekers nieuwe moed. Ouderdomsdeken Da Silva was dichtbij de gelijkmaker toen zijn lage schot weer van richting veranderde, maar een vintage Maes kon met een kattensprong de meubelen redden. Toen Peffer op vrijschop de bal schuin buiten de grote rechthoek over de doelman in de hoek draaide, was de wedstrijd gespeeld. Ook maatje Jason had zijn tweede doelpunt nog kunnen netten in de laatste minuut, maar zijn poging in de laatste minuut ging net naast.

Na de wedstrijd gaven de stewards het signaal dat de jeugdspelers hun helden mochten gaan begroeten, beelden van dit heerlijke verbroederingsfeestje kan u bekijken in onderstaand sfeerverslag.

K. Lyra-Lierse: Maes – Lambreghts – Weuts – van den Buijs – De Wilde – Vets – Van Goylen (73’ Balbi) – Kil (89’ Struyf) – Nys (82’ Julien) – Adesanya – Peffer
Olympia Wijgmaal: Vanwelkenhuysen – Herroelen – Alaerts (39’ Benamar) – Kalonji (68’ Mertens) – Bambi N’Zanga – Da Silva – Robin – Dewaet – Morgan – Masselis – Bouhriss

Doelpunten: 30’ Peffer 1 – 0, 74’ Adesanya 2 – 0, 81’ Bambi N’Zanga 2 – 1, 88’ Peffer 3 – 1
Gele kaarten: 57’ Masselis, 90’ Herroelen